Domain név és a keresőoptimalizálás – mi közük van egymáshoz? A Google több mint 200 tényezőt vesz figyelembe a találati lista kialakításakor, ezek közül az egyik a domain név. Mekkora szerepe van a domain névnek abban, hogy egy weboldal jól szerepel-e a keresőben? Milyen a jó domain név keresőoptimalizálási szempontból?

Pár szóban a domain névről

A domain név a weboldal címét jelöli, például origo.hu, port.hu, amazon.com.

A domain név választásánál általában két módszert lehet követni.

Az egyik, ha egy megjegyezhető márkanevet választunk domain névnek, például ikea.hu, emag.hu.

A másik módszer, ha a témánkhoz kapcsolódó kulcsszót választunk, például az ikea.hu helyett butoraruhaz.hu. Az emag.hu már bajban lenne ha kulcsszavas domain nevet szeretne magának választani, mert nagyon sokféle terméket árul, műszaki cikkeket, divat cikkeket, játékokat, nehéz lenne egy vagy két kulcsszót kiválasztania, ami az egész webáruházat leírná.

Azt is figyelembe kell venni, hogy mondjuk az Ikea milliókat költ arra, hogy a márkanevét ismertté tegye, és az Ikea márka már az internet elterjedése előtt is ismert volt, így ők valószínű nem gondolkodtak sokat a domain név választáson, hiszen a márkaépítésnek köszönhetően az Ikea szó is egy kulcsszó, amire sokan keresnek az interneten. Az, hogy jó ötletnek tűnik ikea.hu domain nevet választani, nem feltétlenül jelenti, hogy egy újonnan induló vállalkozásnak, aki sokkal kisebb költségvetésből gazdálkodik, mint az Ikea, ugyanolyan jó ötlet például a kovacsbt.hu domain nevet választania, hiszen a Kovács Bt-t nem ismeri még senki, és ebből a névből az sem derül ki, hogy mivel foglalkozik ez a cég.

Keresőoptimalizálási szempontból lehet előnye egy kulcszavas domain névnek. Például a butoraruhaz.hu domain név előnnyel indul a bútor, bútoráruház kulcsszavakra. Ez elsőre nagyon jól hangzik, a valóságban nehéz ilyen kulcsszavas domain neveket találni, mert általában ezek már foglaltak. Felmerül a kérdés, hogy van-e értelme ilyenkor variálni, például butor-aruhaz.hu, vagy butoraruhaz.com-ot választani, ha ezek még szabadok.

Nem feltétlenül előnyös, ha könnyen összetéveszthető a domain nevünk a konkurencia domain nevével. Persze gondolhatjuk, hogy akkor akár még tévedésből jöhetnek látogatók a mi weboldalunkra, de ez oda-vissza érvényes, tehát a mi látogatóink is tévedhetnek a konkurencia honlapjára egy rosszul beírt domain név miatt. A kötőjellel is érdemes óvatosan bánni, mert az emberek általában elfelejtik, nem emlékeznek hol van a kötőjel, könnyen eltévesztik. Ilyen esetben szerintem érdemes másik domain nevet keresni, például kovacsbutor.hu, mert így már nem összetéveszthető a butoraruhaz.hu-val,  a kulcsszót is használjuk és márkanév is szerepel benne.

Helyi vállalkozásoknál előnyös lehet a település nevet is belevenni a domain név-be, például kutyakozmetikacegled.hu. Az ilyen kifejezésekre általában keresnek is az interneten, de érdemes arra is gondolni, hogy hosszú távon mi a terv a vállalkozással, mert ha idővel terjeszkedik a cég, ez korlátozást jelenthet.

A domain név választásánál azt is érdemes figyelembe venni, hogy ez lesz az e-mail címünk végződése. Korábban dolgoztam a Maersk Logistics Kft.-nél, és így hangzott, mikor az e-mail címemet kellett lediktálnom: “mail kukac merszk, úgy írják hogy maersk kötőjel logistics, céessel a végén pont com”. El lehet képzelni mennyire kellemes volt ezt naponta többször lediktálni, és még így is sokszor elrontották, úgyhogy sokszor inkább én kértem el az ügyfelek e-mail címét, az egyszerűbb volt, és írtam nekik egy e-mailt, hogy arra válaszolva tudjanak nekem írni. Kész felüdülés volt, mikor a cég megváltoztatta a nevét, és az e-mail címem mail@damco.com-ra változott.

.hu vagy .com?

A domain nevek végződése információval szolgál a keresőrobotok számára, hogy milyen földrajzi területre vonatkozik az adott weboldal. Ezért keresőoptimalizálási szempontból is érdemes .hu végződést választani annak, aki Magyarországon tevékenykedik. Keresőoptimalizálási szempontból a .com és .eu végződés is jól működhet Magyarországon, de az a tapasztalat, hogy a magyarok a .hu-hoz vannak hozzászokva. Valamennyire a .com is ismert, de sokszor nem emlékeznek, hogy mikor van .com és automatikusan .hu-t írnak. A .eu meg alig ismert az internetezők körében.

Ha mondjuk német nyelvterületen dolgozol, akkor például a .de végződésű weboldallal Ausztriában vagy Svájcban nehéz jó eredményeket elérni, hiába beszélnek németül mindegyik országban. Ilyenkor érdemes minden országra külön weboldalt készíteni, .at és .ch végződéssel.

Mi a helyzet az ékezetes domain nevekkel?

Már van lehetőség ékezetes domain neveket is regisztrálni, ez azonban nem ajánlott, két ok miatt.

Az egyik, hogy bizonyos internetes böngészők nem képesek megjeleníteni.

A másik ok, hogy az emberek hozzászoktak, hogy a domain nevek ékezet nélkül vannak, és automatikusan ékezet nélkül írják, nagy valószínűséggel rosszul fogják beírni az ékezetes domain nevet a böngészőbe.

Ingyenes domain vagy saját domain?

Az ingyenes domain nevek esetében egy aldomaint kapunk, például homar.blog.hu vagy bezzeganya.reblog.hu. Ha ezek saját domainek lennének, akkor így néznének ki: homar.hu és bezzeganya.hu, és ebben az esetben fizetni kell értük, havi szinten lebontva pár száz forintról van szó, tehát nem vagyonokról.

Elsőre vonzónak tűnhet az ingyenes domain, de több hátránya is van:

  • hosszabb és nehezebben megjegyezhető a domain név,
  • a szolgáltató bármikor úgy dönthet, hogy megszünteti,
  • megkérdőjelezi a cég komolyságát – még egy saját weboldalra sem futja?
  • nehezebben lehet a saját igényeknek megfelelően kialakítani a weboldalt,
  • az ingyenességért cserébe reklámokat helyeznek el a weboldaladon, nagy valószínűséggel a konkurenciád hirdetéseit.

Véleményem szerint mindenképpen érdemes saját domaint választani!

Domain név és keresőoptimalizálás

Joggal merül fel a kérdés, hogy mekkora előnyt jelenthet egy jól megválasztott domain név a Google helyezéseknél. Kétségkívül van pozitív hatása, ha szerepel a kulcsszó a domain névben, de önmagában nem jelent garanciát a sikerre. Ha a weboldal tartalma nem megfelelő, nincs megfelelően keresőoptimalizálva, akkor önmagában a domain név nem elég, hogy első helyre kerüljön a weboldal.

A jól megválasztott domain név jelenthet előnyt, de nem jelenti azt, hogy olyan domain névvel ne lehetne jó eredményeket elérni, amiben nem szerepel a kulcsszó.

Íme egy példa. Rákerestem a keresőoptimalizálás kulcsszóra, és a Google első oldalán lévő organikus találatok között egyetlen egy domain név sem tartalmazza a keresőoptimalizálás szót! A 6. és 7. találat domain nevében szerepel a seo, ami a keresőoptimalizálás szinonimája, de keresőoptimalizálás sehol. Mégis az első oldalon vannak ezek a weboldalak, egy ilyen erős kulcsszóra, ahol elvileg mindenkinek a keresőoptimalizálás a szakmája! Tehát ha a keresőoptimalizáló szakemberek nem ragaszkodnak olyan domain névhez, amiben szerepel a keresőoptimalizálás szó, és így is első oldalon van a weboldaluk, ez jól mutatja, hogy nem feltétlenül kell beleerőltetni a kulcsszót a domain névbe.

keresőoptimalizálás domain nevek

 

Összefoglalva

Mire figyelj, ha kereső barát domain nevet szeretnél választani?

  • lehetőleg tartalmazza a kulcsszót, de nem kell erőltetni
  • ha helyi vállalkozásról van szó, tartalmazza a település nevét
  • legyen saját domain név, ne ingyenes aldomain
  • .hu végződésű legyen, ha magyar piacon tevékenykedsz
  • ékezet nélküli legyen
  • érdemes a kötőjelet is kerülni

A domain név választását sem elkapkodni, sem elhúzni sem szabad. Írd össze az ötleteidet, és aludj rá egyet. Ami elsőre jónak tűnik, másnapra lehet már kevésbé fog annak tűnni. Annak sincs értelme, ha valaki heteket, hónapokat tölt azzal, hogy megkeresse a tökéletes domain nevet. Sokkal többet érsz azzal, ha elindítod a weboldaladat most, mintha csak 2 hónap múlva.

Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Íratkozz fel a hasznos tanácsokat, híreket, és reklámot is tartalmazó hírlevélre!