A releváns szó egy gyakran előforduló kifejezés a keresőoptimalizálás (seo) és Google házatáján. A releváns egy latin eredetű szó, hogy mondjuk magyarul, hogy releváns? Mit jelent a releváns szó, mi a releváns jelentése? És mi köze van a keresőoptimalizáláshoz?

 

Releváns jelentése a különböző szótárak szerint:

Releváns jelentése az idegen szavak gyűjteménye szerint:

“A tárgyhoz tartozó, idevágó; fontos, lényeges, meghatározó.”

 

Releváns szó jelentése a wikipedia szerint:

“A releváns szó leggyakoribb jelentése: a tárgyhoz tartozó vagy kapcsolódó dolog, röviden: idevágó.

A releváns szó tagadó formája az irreleváns; jelentése: nem a tárgyhoz tartozó (nem idevágó), jelentéktelen, lényegtelen, nem helytálló, vagyis nem kell számolni vele.”

 

Releváns jelentése a gyakorlatban

Elsőre egyszerűnek és abszolút érthetőnek tűnhet a releváns szó definíciója, de a gyakorlatban nem mindig könnyű elérni, hogy relevánsak legyünk. Mi ennek az oka? Az, hogy attól, hogy én valamit relevánsnak, témába vágónak gondolok, nem biztos, hogy más is annak gondolja. Valamennyire szubjektív, hogy ki mit gondol relevánsnak egy adott témával kapcsolatban.

Miért fontos ezzel tisztában lennie minden honlaptulajdonosnak?

Azért, mert aki sok látogatót, sok vevőt szeretne a honlapjára, annak úgy és olyan témákról kell írnia a honlapján, amit a vevői relevánsnak, témába vágónak gondolnak, ami érdekli őket. Persze jó esetben a honlap tulajdonos ismeri a célcsoportját, és tudja, hogy mi érdekli az olvasóit, de a gyakorlatban azt tapasztalom hogy könnyen félre mehet a dolog.

 

Releváns jelentése a keresőoptimalizálásban

A honlap tulajdonosok általában büszkék a honlapjukra, termékeikre, ami teljesen érthető. Ezzel nincs semmi gond, egészen addig, amíg objektívek tudnak maradni, és nem kezdenek olyan dolgokat belelátni, beleerőltetni a termékükbe, ami nincs benne.

Mire gondolok?

Dunakeszin lévő kisvendéglő tulajdonosa nem érti, hogy pizzéria Budapest kulcsszóra miért nincs a Google első oldalán. Erre az elvárásra a legtöbb ember, még az is aki sosem hallott a keresőoptimalizálásról,  valószínűleg értetlenül nézne, hogy hát miért is lenne, mikor egyáltalán nem releváns, hiszen se nem pizzéria, se nem budapesti.

De ha elbeszélgetünk a vendéglő tulajdonosával, ő elmondja, hogy a Budapest vége tábla után 300 méterrel vannak, az szinte Budapest, és egyébként is vállalnak házhoz szállítást a IV. kerületbe. És ugyan ők elsősorban egy magyaros vendéglő, de van kétféle pizza is az étlapon, amire eddig senki nem panaszkodott. Tehát megmagyarázza, hogy miért is budapesti pizzéria a Dunakeszin lévő kisvendéglő. Csak ő hiába magyarázza meg ilyen szuper érvekkel, ettől még rajta kívül senki más nem fogja úgy érezni, hogy ez egy budapesti pizzéria.

Talán ez egy kicsit túlzó példa, de remélem jól érzékelhető a lényeg.

 

Hogyan ellenőrizheted, hogy releváns vagy-e?

A dunakeszi kisvendéglős kicsit elvarázsolt a saját vendéglőjét illetően, de vannak olyan esetek, mikor tényleg biztosnak érezheted magadat egy témával kapcsolatban. És még ilyenkor is érhetnek meglepetések! Ahogy egy ismerősömmel történt, aki majdnem feleslegesen dobott ki egy rakás pénzt, mert biztos volt abban, hogy a terméke releváns a szerepjáték szóra.

 

releváns jelentése1

Az ismerősömnek gyerekjáték webáruháza van,   és Google adwords hirdetést szeretett volna feladni, ezért kulcsszavakat keresett, hogy mire hirdessen. Rábukkant a szerepjáték kulcsszóra és nagyon megörült, mert árul játék bábokat. Az ő fejében a szerepjáték a bábozást jelentette.

Én gyakran nézem az Agymenők című sorozatot, ahol a főszereplők “kocka” tudósok, és sokat számítógépeznek és online szerepjátékokat játszanak. Innen hallottam arról, hogy van olyan hogy online szerepjáték. Mondom az ismerősömnek, hogy nem lehet, hogy a szerepjáték kulcsszó alatt az online szerepjátékokat értik? Ő ellenkezett, hogy az online játék nem is szerepjáték, a bábozás az.

Figyelj, írjuk be a Google-be, hogy szerepjáték, és nézzük meg milyen találatokat hoz. Beírtuk, és csak online szerepjáték oldalak voltak az első oldalon, meg egy wikipedia cikk.

Ő a tudása, ismeretei szerint, teljesen másra gondolt mint szerepjáték, én is csak véletlenül hallottam az online szerepjátékokról,  és ha nem végezzük el ezt az ellenőrzést sok pénzt kidobott volna az ablakon a hirdetésre.

Te ne kövesd el ezt a hibát!

Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Íratkozz fel a hasznos tanácsokat, híreket, és reklámot is tartalmazó hírlevélre! 

A lényeg

Nem az a releváns, amit Te annak gondolsz, hanem az, amit a célcsoportod relevánsnak tart!

Ha nem vagy benne biztos, hogy mi a releváns az adott témára, kulcsszóra, ellenőrizd!

Akkor is ellenőrizd, ha úgy érzed biztos vagy benne!