Mennyi az ideális kulcsszó sűrűség? Sok honlap tulajdonos rengeteg idő és energiát fektet abba, hogy a weboldala szövegeiben tökéletes legyen a kulcsszó sűrűség, abban bízva, hogy ez majd a Google első oldalára repíti a honlapját. Mekkora szerepe van a kulcsszó sűrűségnek a keresőoptimalizálásban, és mire kell figyelni?

Mi az a kulcsszó sűrűség?

A kulcsszó sűrűség azt az arányt mutatja, hogy egy adott szó vagy kifejezés, amit kulcsszónak választottál hány százalékban szerepel a szövegben.

Tehát ha írsz egy cikket a keresőoptimalizálásról, és ezt a cikket a “keresőoptimalizálás” kulcsszóra akarod optimalizálni, akkor a kulcsszó sűrűség azt jelenti, hogy a keresőoptimalizálás szó milyen arányban szerepel a szöveg egészéhez képest.

A kulcsszó sűrűséget az alábbi képlettel lehet kiszámolni:

kulcsszó előfordulási száma / a szövegben szereplő szavak száma * 100

A gyakorlatban senki nem szokta ezt a képletet használva számolgatni a kulcsszó sűrűséget, hanem kulcsszó sűrűség vizsgáló szoftvereket használnak. Ha WordPress honlapod van, és Yoast SEO bővítményt használsz, a Yoast is megmutatja neked a kucsszó sűrűséget. A kulcsszó sűrűség angolul keyword density.

kulcsszó sűrűség yoast

Mi a baj a kulcsszó sűrűség vizsgálókkal?

Elméletben nagyon jól hangzik, hogy egy szoftver a másodperc tört része alatt kiszámolja a kulcsszó sűrűséget az adott szövegben, a gyakorlatban mégsem ilyen rózsás a helyzet.

A legtöbb kulcsszó vizsgáló nem veszi figyelembe a magyar nyelv sajátosságait, és csak a pontos egyezést figyeli a szövegben. Tehát ha megint a keresőoptimalizálás témában íródott cikket vesszük, csak azt fogja számolni hányszor szerepel pontosan a “keresőoptimalizálás” szó, azt nem, ha mondjuk ennek a szónak egy ragozott változata szerepel, mint péládul “keresőoptimalizálást, keresőoptimalizálásban, keresőoptimalizálásnál”. A Google meg ellentétben a kulcszó sűrűség vizsgálókkal felismeri a ragozott változatokat is.

Tehát nem fogsz pontos értéket kapni, a kulcsszó sűrűség vizsgálók alacsonyabb értéket fognak mutatni mint a valóság, így könnyen a kulcsszó halmozás hibájába eshetsz, a tökéletes kulcsszó sűrűséget hajkurászva túl sokszor fogod használni a kulcsszót, ami még hátrányosan is érintheti a honlapodat!

kulcsszó halmozás

Könnyen a kulcsszó halmozás hibájába lehet esni.

Mennyi az ideális kulcsszó sűrűség?

Ideális kulcsszó sűrűségnek 1-3 % közötti értéket szoktak javasolni, a Yoast például 2,5 % felett szokott már figyelmeztetni.

kulcsszó halmozás yoast

Milyen előnyt jelent, ha ideális a kulcsszó sűrűség a szövegben?

Az igazság az, hogy nincs túl sok értelme a kulcsszó sűrűséggel foglalkozni, többen említették már ezt a Google házatájáról is, például Jonh Mueller 2014-ben:

keyword density, in general, is something I wouldn’t focus on. Search engines have kind of moved on from there.

John Mueller, Google 2014

Azaz a “kulcsszó sűrűség olyan dolog, amivel nem igazán foglalkoznék. A keresőrobotok már túlléptek ezen. ”

Persze az mindenképpen jó, ha az ideális tartományban van a kulcsszó sűrűség, de mindig vannak kivételek.  Érhetsz el jó helyezést olyan cikkel, ahol a kulcsszó sűrűség alacsonyabb vagy magasabb, mint a javasolt érték, és szerepelhetsz rosszul a keresőben ideális kulcsszó sűrűséggel is. Az egyik legfontosabb dolog a keresőoptimalizálásban, hogy sosem egy dolog, egy beállítás, egy trükk határozza meg a helyezést, hanem az összkép. Íme három sokkal fontosabb dolog a kulcsszó sűrűségnél, amit ha követsz a SEO szövegírás során, garantáltan segítenek jobb helyet elérni a Google keresőben.

3 dolog ami fontosabb a kulcsszó sűrűségnél

1.Kulcsszavak elhelyezése

Sokkal fontosabb, hogy a szövegben hol helyezkednek el a kulcsszavak, mint az, hogy hányszor. Az alábbi helyeken mindenképpen szerepeltesd a kulcsszót:

  • aloldal címében
  • url-ben
  • első bekezdésben
  • címsorokban
  • szövegben
  • kép nevében
  • title-ben
  • meta leírásban

A kulcsszavak elhelyezéséről bővebben itt tudsz olvasni!

2. Használj szinonimákat és kapcsolódó kifejezéseket!

Fontos, hogy ne csak a megcélozni kívánt kulcsszót, hanem annak szinonimáit is használd a szövegben. Például egy keresőoptimalizálásról szóló cikkben, szerepeljen a SEO vagy search engine optimization kifejezés is. Ezen kívül szerepelniük kell a témához kapcsolódó kifejezéseknek is, mint például linképítés, kulcsszókutatás, Google. Ha például a fogyókúráról írsz, ott is evidens, hogy érinteni kell olyan témákat, mint fogyás, diéta, edzés és hasonlók.

3. A kulcsszóról szóljon a cikk!

Sok olyan cikket láttam már, ahol ideális volt a kulcsszó sűrűség, szerepeltek a kulcsszavak azokon a helyeken ahol szerepelniük kell, de mégis másról szólt a cikk! Tehát ha elolvasod ezt a cikket, és össze akarod foglalni, akkor azt mondd, hogy ez a cikk a kulcsszó sűrűségről szólt, és nem a linképítésről vagy fogyókúráról! Hiába használod technikailag jól a kulcsszavakat, ha a cikk tartalma nem jó, nem tetszik az olvasóknak, mert másra számítanak, nem fog jó helyre kerülni a Google találati listájában! Nagyon fontos, hogy ne a Google-nek írj, hanem az olvasónak, és arra a kérdésére adjál választ, amit ő keres.  Próbáld meg kitalálni, hogy vajon mit akarhat, aki a Google-be beírja a kulcsszavadat, milyen információra van szüksége, és arra adjál választ a cikkedben! Ha az olvasóknak tetszeni fog az írásod, a Google is jó helyre fogja sorolni!

Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Íratkozz fel a hasznos tanácsokat, híreket, és reklámot is tartalmazó hírlevélre!