Kevés a látogató a weboldaladon? A facebookon szeretik az emberek az írásaidat, mégis alig érkeznek  a Google-ból látogatók a honlapodra? Mi lehet a gond? Tapasztalatom szerint a leggyakoribb probléma ezekben az esetekben a SEO szövegírás, pontosabban a SEO szövegírás hiánya.

Mi az a SEO szövegírás?

Ha a keresőből szeretnél látogatókat a weboldaladra, azt a Google-on keresztül tudod elérni. Tehát arra van szükség, hogy a Google értse miről szól a cikked, honlapod és érdemesnek találja arra, hogy az embereknek ajánlja, azaz a találati listában minél előkelőbb helyen szerepeltesse.

A SEO szövegírás, vagy más néven keresőoptimalizált szövegírás annak a művészete és tudománya, hogy a honlapod szövege egyszerre legyen vonzó és értékes mind a látogatók, mind a Google számára.

SEO szövegírás szabályait több helyen lehet alkalmazni, például a weboldal szövegének megírásakor, termékek, szolgáltatások leírásában, értékesítési oldalon és blogbejegyzésekben. Ebben a cikkben én a keresőoptimalizált blogbejegyzésekről fogok írni, de a lényeg ugyanaz a többi szöveg esetében is.

Miért van szükség a SEO szövegírásra?

Minél több értékes, érdekes és keresőoptimalizált tartalom van a weboldaladon, annál több látogatót tudsz szerezni hirdetési költség nélkül. Minden weboldal a látogatóknak készül, hiszen a látogatóból lesz az érdeklődő, a vevő, a bevétel és a profit.

SEO szövegírás lépésről lépésre

1. Kulcsszókutatás

A keresőoptimalizált szövegírás mindig kulcsszókutatással kezdődik. Sokan már itt elrontják, mert arról írnak, ami éppen az eszükbe jut, és nem arról, ami érdekli az embereket, és amire rákeresnek az interneten. Szerencsére kulcsszókutatással pontosan meg lehet határozni, hogy milyen témáról érdemes írni, ez szerintem nagyon nagy előny, mert egyfelől így könnyebb hatékonynak lenni, másfelől meg nem kell a témákon gondolkozni, hogy úristen miről blogoljak, hiszen a kulcsszókutatással rengeteg témát fogsz találni.

Először kisebb keresésű kulcsszavakra írjál cikket, mivel ezeknél kisebb a verseny és könnyebb a Google első oldalára kerülni. Például van egy honlapom, valentinnap.info, ahol az első cikkeket a “mikor van Valentin nap” és “Valentin nap helyesírása” kulcsszavakra írtam. Ezek kis keresésű kulcsszavak és magamtól eszembe nem jutott volna erről a két témáról írni, de erre keresnek az emberek, és jól választottam, mert a “Valentin-nap helyesírása” cikkem két nappal a honlap indítása után a Google első oldalára került! Ne becsüld le a fura és értelmetlennek tűnő kulcsszavakat!

2. Keress rá a kiválasztott kulcsszóra!

Ha kiválasztottad a kulcsszót, amire a cikket fogod írni, érdemes először egy konkurencia elemzést végezni, hogy milyen cikkek szerepelnek most a Google első oldalán, Írd be a Google-be a kulcsszót és nézd meg miről írnak a többiek, milyen hosszúak a cikkek. Ha esetleg azt látod, hogy mondjuk csupa termékleírás van a találatok között, akkor nincs értelme blogbejegyzést írni arra a kulcsszóra, mert az emberek konkrét terméket keresnek és nem cikkeket. Az hogy megnézed a többi témában íródott cikket, semmi esetre sem jelenti azt, hogy másolni kell a többieket! A másolással egyfelől szerzői jogot is sértesz, másfelől másolt tartalommal nem sok esély van jó helyen szerepelni a Google-ben.

Az olvasónak írjál!

3. Az olvasónak írjál!

Fontos, hogy a Google is értse a cikkedet, de a legfontosabb, hogy az olvasó találja értékesnek, érdekesnek, és találjon megoldást a problémájára, találjon választ a kérdésére a cikkedben!

4. A témára fókuszálj!

Sokszor nem is olyan egyszerű ezt betartani, mint amennyire egyszerűnek látszik!  Azt látom, hogy sokan abba a hibába esnek, hogy elkalandoznak és mindenről írnak, ami az eszükbe jut, vagy amiről azt gondolják, hogy kapcsolódik a témához, pedig nem is. Visszatérve a Valentin-nap helyesírására, egy ilyen cikkben nem kell külön írni a Valentin-nap történetéről, eredetéről, Valentin-napi ajándékokról, mert az olvasót csak az érdekli, hogyan kell helyesen írni, kötőjellel vagy kötőjel nélkül, kisbetűvel vagy nagybetűvel. A Valentin-nap eredetéről meg lehet írni majd egy másik cikket.

5. Ne értékesíts!

Vagy legalábbis ne túl feltűnően! Nyilván senki sem hobbiból írogat cikkeket a weboldalára, hanem az a célja, hogy érdeklődőket gyűjtsön, akik feliratkoznak a hírlevelére, letöltik az ingyenes anyagát, és előbb-utóbb vásárolnak tőle. Ezzel nincs is semmi gond, ez természetes, de ha már a cikk elején azt érzi az olvasó, hogy itt rám akarnak sózni valamit, akkor menekülni fog. Ha mondjuk duguláselhárítási praktikákról írsz, akkor ne azzal kezdd, hogy dugulás esetén hívjanak szakembert, lehetőleg Téged, hanem adjál olyan valóban működő tippeket, amivel egy kisebb dugulást meg lehet szüntetni. A végére persze beírhatod, hogy sokkal egyszerűbb ezt a problémát szakemberrel megoldani.

Ne aggódj, nem fogod rontani ezzel a saját üzletedet! Mostanában láttam egy videót az Ikeában kapható svéd mandulatorta készítéséről. Megadtak pontosan minden hozzávalót, bemutatták a részletes elkészítési módot. Meg fogsz lepődni, ezt a videót az Ikea készítette! Miért adja meg az Ikea a pontos receptet, hogy bárki el tudja otthon készíteni a terméküket? Azért, mert az emberek többsége végignézi a receptet, kedvet kap a tortához, és nem fog nekiállni sütögetni, hanem elmegy és megveszi az Ikeában!

6. Tagold a szöveget!

Az emberek nem szeretnek hosszú szövegeket olvasni, elriasztja őket. Ha rövidebb bekezdésekre tagolod a cikkedet, sokkal áttekinthetőbb lesz, kevésbé tűnik hosszúnak, és szívesebben olvassák végig.

7. Használj képeket!

A képek, grafikák, illusztrációk, videók érdekesebbé és olvashatóbbá teszik a szöveget. A képek előtti és utáni szövegeket például nagyobb valószínűséggel olvassák el. Ne felejtsd el a képeket is keresőoptimalizálni!

8. Használj alcímeket!

Az alcímek adnak egy struktúrát a cikknek és segítenek áttekinthetőbbé tenni a szöveget. Az alcímek H1, H2, H3 stb. jelöléssel szerepelnek a weboldal kódjában, és a szövegben pedig kiemelten jelennek meg.

H2 jelölés így néz ki a szövegben:

SEO szövegírás lépésről lépésre

H2 jelölés így néz ki a kódban:

<h2>SEO szövegírás lépésről lépésre</h2>

A kiemeléseket a bejegyzés szerkesztőfelületén tudod állítani, “Kiemelés 1” vagy “Címsor 1” néven szoktak szerepelni.

címsorok

A cikk szövegében H1 kiemelést ne használj! Egy aloldalon mindig csak egy H1 legyen, az aloldal címe.

Fontos megjegyezni, hogy ezek a kiemelések nem csak szövegszerkesztési elemek, tehát nem csak arról van szó, hogy nagyobb és vastagabb betűvel jelenik meg a szöveg, hanem a keresőrobotok számára információval szolgálnak a cikk főbb elemeiről, ezért nagy jelentősége van, hogy mi szerepel kiemeléssel a cikkben.

Mivel ezek az elemek adják meg a cikk struktúráját, ezért figyelj a sorrendre. H2 alpontjai H3 legyen, és ne H6.

9. Kulcsszavak használata

Volt idő, amikor a SEO szövegírás arról szólt, hogy a kulcsszót minél többször el kellett helyezni a cikkben. Ma már a Google ennél sokkal kifinomultabb, felismeri a ragozott alakokat, szinonimákat, meg tudja ítélni, hogy mennyire választékos a szöveg, tehát nincs értelme magyartalan szöveget írni csak hogy minél többször belezsúfoljuk a kulcsszót. Azért természetesen használni kell a kulcsszavakat, és fontos, hogy a kulcsszó szerepeljen az alábbi helyeken:

  • cikk címében
  • cikk első bekezdésében
  • H2, H3 címsorokban
  • a cikk szövegében
  • a kiemelt kép nevében
  • meta leírásban

Az ideális kulcsszó sűrűségről itt tudsz olvasni!

10. Használj linkeket!

Ha a cikkedben érintesz olyan témát, amiről korábban írtál, hivatkozz a korábbi cikkedre. Ezzel a látogatókat tovább a weboldaladon tudod tartani, és a belső linkek erősítik a honlapodat.

Ha elkészültél a cikked írásával, menj végig a korábbi blogbejegyzéseiden, és nézd meg melyikből tudsz hivatkozni az új cikkre.

11. Milyen hosszú szöveget írj?

Nehéz általános szabályt mondani, témától is függ. Talán már Te is hallottad, hogy minimum 300 szónak kell lennie egy cikknek, hogy szeresse a Google.

Például a Yoast SEO bővítmény is akkor jelez hibát, ha rövidebb a cikk, mint 300 szó. Van olyan cikkem, ami mindössze 32 szó, mégis második helyen szerepel! Ne vedd készpénznek ezeket a számokat, csak iránymutatásnak!

Nem úgy működik, hogy egy 298 szavas cikk hátrébb fog kerülni, mint egy 301 szavas cikk, csak mert az elérte a bűvös 300 szót.

Nézd meg, hogy a jelenleg első helyeken lévő cikkek milyen hosszúak, és próbálj hasonló terjedelemben írni!

12. Title

A SEO szövegírás nem fejeződik be azzal, hogy elkészültél a cikkel, írnod kell egy olyan címet, ami  felkelti az emberek érdeklődését, ami eladja a cikkedet, hiszen a látogatók ezt fogják látni a keresési találatok között.

Milyen a jó title?

  • tartalmazza a kulcsszót
  • 50-70 karakter hosszú
  • figyelemfelkeltő, például titkok, számok mindig hatásosak, például 9 tipp a … vagy a … 5 titka

13. Meta leírás

Írj egy rövid összefoglalót a cikked tartalmáról, ez fog megjelenni a Google találatok között.

Milyen a jó meta leírás?

  • tartalmazza a kulcsszót
  • 120-150 karakter hosszú
  • érdeklődést felkeltő, kattintásra ösztönző

Vevőszerző meta leírásról bővebben itt tudsz olvasni!

Még néhány hasznos tanács a SEO szövegíráshoz

Az internetes szövegírás nem szépirodalom! Az emberek általában információt keresnek az interneten, mi az étterem nyitvatartása, hogyan lehet gyorsan lefogyni, hogyan kell SEO szöveget írni. Hasznos és konkrét információkat, tanácsokat keresnek, és nem szépirodalmi alkotásokat.

Ne tölts túl sok időt az írással! Nincs értelme két hétig tökéletesítgetni a cikket és várni a publikálással, mert ez alatt a két hét alatt a konkurensed meg fog jelentetni 10 cikket, míg Te egyen kotlasz. Nem baj, ha nem lesz elsőre tökéletes, később tudsz rajta változtatni, javítani.

Csináld! Biztos Te is ismered a mondást, hogy gyakorlat teszi a mestert. Az első cikkeid valószínűleg nem lesznek túl jók, ne aggódj, mindenki így kezdi, de a gyakorlattal megjön a rutin is.

Ha rendszeresen, minimum heti egyszer publikálsz keresőoptimalizált szöveget a honlapodon, idővel rengeteg látogatóra tehetsz szert, akik minden egyes nap jönnek a weboldaladra, anélkül, hogy bármit is kéne tenned. Ez egy hosszú távú befektetés, az elején kell sok munkát beletenni, ami idővel hozza meg az eredményt.

A SEO szövegírás a keresőoptimalizálás egyik alapja, az úgy nevezett on-page SEO (honlapon belüli SEO) legfontosabb eleme.

Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Íratkozz fel a hasznos tanácsokat, híreket, és reklámot is tartalmazó hírlevélre!