Keresőbarát url a keresőbarát weboldal egyik fontos eleme, és használata jelentősen hozzájárul, hogy a weboldalunk jó helyen szerepeljen a keresési találatok között, erre példát is fogok mutatni. Milyen a keresőbarát url és hogyan tudod létrehozni?
Pár szóban az url-ről:
Az url magyarul webcímet jelent, a Uniform Resource Locator kifejezés kezdőbetűiből áll.
Az url a böngésző bal felső sarkában található, és az url-t kell beírnunk a böngészőbe, ha egy adott honlapot meg akarunk látogatni.
Az url három részből áll, ebben a cikkben arról írok, hogy az url tartalmi részét hogyan kell kialakítani, hogy keresőbarát legyen. A domain név szerepéről a keresőoptimalizálásban egy korábbi cikkemben írtam, itt tudod elolvasni.
Keresőbarát url felépítése
https://www.domain.com/kategoria-kulcsszo/alkategoria-kulcsszo/elsodleges-kulcsszo.html
A kategóriát és alkategóriát nem minden esetben szükséges az url-be rakni, de például webáruházak esetében kifejezetten ajánlott.
Keresőbarát url tulajdonságai:
- A szavak kötőjellel vannak elválasztva. Semmiképpen sem aláhúzással, vagy egyéb más írásjellel.
- Nem tartalmaz ékezetes betűket.
- Olvasható.
- Leírja az adott aloldal tartalmát a látogatók és keresőrobotok számára.
- Nem túl hosszú. Az Internet Explorer maximum 2048 karakter hosszú url-t képes megjeleníteni, a keresőbarát url ennél sokkal, sokkal rövidebb kell, hogy legyen.
Nézzünk meg konkrét példát a helyes és helytelen url-re. Beírtam a Google-be, hogy “canon eos 700d” és megnéztem a találatok url-ét.
Ez egy keresőbarát url:
https://www.arukereso.hu/digitalis-fenykepezogep-c40/canon/eos-700d-18-55mm-is-stm-8596b005aa-p155986005/
Ez nem keresőbarát url:
https://www.fotomarket.hu/product.php?pid=34209
Talán már ránézésre is látod a különbséget.
Az első esetében, ha csak az url-t látod, tudod, hogy miről fog szólni a honlap, és több kulcsszót is tartalmaz. A második esetében meg csak sejteni lehet, hogy valami termékleírás lehet a weboldalon, de csak annak, aki tud angolul, és az sem derül ki, hogy milyen jellegű termékről lehet szó.
Mi köze az url-nek a keresési találatokhoz?
Az árukereső, a keresőbarát url-el a találati lista első oldalán szerepelt második helyen, a fotomarket pedig a kilencedik oldalon, tehát 90-100 hely között! Nem azt mondom, hogy az árukereső kizárólag az url beállítások miatt szerepel ilyen előkelő helyen, de ez is mutatja, hogy foglalkoznak a keresőoptimalizálással, a másik cég meg valószínűleg nem nagyon. Elég sokat kellett keresnem, mire találtam egy rossz példát, az első oldalakon csak szép url-ek szerepeltek!. Ez is mutatja, hogy rossz url beállításokkal elég nehéz jó helyen szerepelni a keresőben.
Keresőbarát url használatának előnyei:
- jobb helyezéseket lehet elérni a Google találati listán
- a látogatók nagyobb valószínűséggel fognak a mi weboldalunkra kattintatni
- ha más honlapon helyezik el a weboldalunk linkjét, a link horgonyszövege tartalmazni fogja a fontosabb kulcsszavainkat
Keresőbarát url wordpress esetében
Ha wordpress weboldalad van, akkor egyszerűen be tudod állítani, hogy az url az oldal címéből generálódjon.
Menj a Beállítások / Közvetlen hivatkozások menüpontba, és válaszd a Bejegyzés címe pontot.