Mára már mindennapjaink részévé vált, ha információra van szükségünk valamiról, egyszerűen “ráguglizunk”, és a Google pedig több ezer, de akár több millió találatot is adhat a keresésünkre. Mi alapján állítja össze a Google a találati listát? Mitől függ, hogy az egyik weboldal első lesz, a másik meg csak a 25-ik?
Hogyan készíti a Google a találati listát?
A Google hétpecsétes titokként őrzi, hogy milyen algoritmus szerint generálja a keresési találatokat, és mindent megtesz annak érdekében, hogy ez a titok továbbra is titok maradjon, ne lehessen megfejteni. Ennek ellenére vannak árulkodó jelek, és józan paraszti ésszel is ki lehet találni, hogy milyen szempontok befolyásolhatják a Google találati listát.
Például a Google a saját honlapján hirdeti a küldetését és alapelveit. A Google első számú alapeleve::
” A felhasználó az első, és a cél a legjobb felhasználói élmény nyújtása.”
Ebből következik, hogy találati lista kialakításánál fontos szempont, hogy az adott oldal megfelel-e a Google ezen alapelvének, azaz képes-e jó felhasználói élményt nyújtani.
1. Google találati listát befolyásoló tényezők – felhasználói élmény
Mi kell a jó felhasználói élményhez, mitől szeretnek a látogatók egy honlapot?
1/a. Megfelelő tartalom
A honlap választ ad-e arra, amire a felhasználó keres, azaz releváns-e az adott kulcsszóra, mennyi hasznos és érdekes információt tartalmaz.
Releváns tartalomról ebben a cikkben tudsz többet olvasni.
1/b. Szöveg formázása
Mennyire könnyen áttekinthető, olvasható, tartalmaz-e illusztrációkat, képeket, videókat, kiemeléseket, infografikákat.
1/c. Az oldalon töltött idő
Amelyik oldalon több időt töltenek a látogatók, azt feltehetőleg érdekesebbnek, szórakoztatóbbnak tartják, tehát érdemes arra, hogy a Google ajánlja a felhasználóknak.
1/d. Milyen gyorsan töltődik be az oldal
A világ folyamatosan gyorsul, egyre gyorsabban akarunk mindent megkapni, ez az internetre különösen igaz. Ha egy oldal lassan töltődik be, akkor a felhasználó nem fogja kivárni, hanem inkább átkattint egy másik oldalra.
1/e. Milyen gyakran frissül az oldal
A gyakrabban frissülő oldalakat a látogatók jobban kedvelik, mint azokat az oldalakat, ahol hónapok óta nem jelent meg új tartalom.
1/f. Közösségi média
Az aktív közösségi média jelenlét, is annak a jele, hogy a látogatók szeretik az adott weboldalt. Minél több interakciót (megosztást, like-ot, hozzászólást) kap egy adott a cikk a közösségi médiában, annál nagyobb valószínűséggel fog előrébb kerülni a találati listán.
1/g. Felhasználó
A Google adatokat gyűjt a felhasználókról, és ezeket az adatokat felhasználja a találati lista kialakításakor, személyre szabja a találatokat. Tehát ha én rákeresek a töltött káposzta recept kulcsszóra, nem feltétlenül fogom ugyanazokat a találatokat kapni, mint Te. Különösen ha az utóbbi időben már keresgéltem a töltött káposzta receptek között, és volt olyan weboldal, amit többször meg is néztem. Az a honlap, amire én korábban már többször kattintottam, valószínűleg az én találati listámban előrébb fog szerepelni, mint a Tiédben.
Akkor csak a felhasználói élmény befolyásolja a Google találati listát?
A válasz rövid és egyszerű, nem.
A találati sorrendet az is befolyásolja, hogy a Google mit ért meg a honlapból, hogy az miről szól.
Minden online marketinggel foglalkozó ember tudja, hogy az emberek nagy részt érzelmeik alapján döntenek, ezért is lehet fontos szerepe a honlapon lévő színeknek, tagolásnak, illusztrációnak, stb. Viszont a Google-nek nincsenek érzelmei, hiszen egy keresőrobotról van szó. Teljesen mást lát a Google egy honlapból, mint egy ember.
A keresési eredmények kialakításában annak is fontos szerepe van, hogy a Google hogy értelmezi az adott honlapot. A legtöbb információt a honlap kódjából szedi, ami a honlap látogatók számára nem is látható.
2. Google találati listát befolyásoló tényezők – technikai elemek
Mik azok a technikai elemek, amik segítik a Google-nek megérteni a honlap témáját?
2/a. Domain név
Egy olyan domain név, amelyik tartalmaz egy fontos kulcsszót, vagy utal a honlap témájára, segíti a Google-nek beazonosítani a weboldal témáját, így előnyt jelenthet a találati sorrendben.
2/b. Title
Az adott aloldal címe a keresőrobotok számára. Ez nem feltétlenül egyezik meg azzal a címmel, amit a felhasználó a honlapon lát, sem az url-el. Vannak olyan honlapok, ahol nem adják meg a title-t, ők biztosak lehetnek abban, hogy hátrébb fognak szerepelni a találati listában.
2/c. Meta description
Ez adja meg a Google számára, hogy miről szól az adott aloldal, egy rövid összefoglaló a keresőrobotok számára.
A meta description-ről bővebben ebben a cikkben tudsz olvasni.
2/d. Honlapmotor
Fontos, hogy a honlapmotor segítse a keresőrobotok munkáját, ne akadályozza a honlap feltérképezését és indexelését, valamint legyen lehetőség kategóriák és címkék létrehozására, ami tovább segíti a honlap témájának megértését a Google számára.
2/e. A honlapra mutató linkek
Minél több másik hasonló témájú honlap hivatkozik a honlapunkra, feltehetően annál értékesebb a látogatók és a Google szemében is.
2/f. Kifelé mutató linkek
Ha én hivatkozom egy másik honlapra, akkor a Google úgy értelmezi, hogy bízok annyira a saját tartalmamban, hogy nem fogják a látogatók elhagyni az oldalamat, valamint ezzel további hasznos információt biztosítok a felhasználók számára, azaz növelem a felhasználói élményt.
Összefoglalás
- a Google több mint 200 tényezőt vesz figyelembe a találati lista kialakításakor
- senki nem ismeri 100 %-os pontossággal az algoritmust
- szempont, hogy milyen felhasználói élményt nyújt az oldal
- szempont, hogy mennyire érti a Google a honlap tartalmát