Az internetes keresőkről középiskolai élményem jut eszembe, amikor még az internet nem létezett Magyarországon.
Nagyon utáltam szótárazni az angol órán, lapozgatni a nehéz szótárakat, és olyan sokáig tartott, mire megtaláltam a keresett szót, aztán kezdhettem előröl a keresgélést a következő ismeretlen szónál.
Ma csak beírom a szót a számítógépembe, megnyomom az entert és fél másodpercen belül ott a válasz. Fél másodperc alatt egyet nem tudnék lapozni a szótárban, az internetes keresők meg több milliárd honlap információiból fél perc alatt megadják nekem a választ gyakorlatilag bármilyen kérdésre!
Hogyan működnek az internetes keresők? Hogyan képesek ilyen gyorsan választ adni?
A gyors válasz az internetes keresőmotorok munkájának köszönhető. A keresőmotorok egyik része a linkeket követve pásztázza a weboldalakat és letölti a tartalmukat, a másik részük pedig elemzi az adatokat, idexeli őket. Amikor rákeresel valamire a neten, akkor a keresés nem valós időben zajlik, tehát a keresőrobotok nem abban a pillanatban kezdik el átfésülni a netet, hanem a korábban indexelt tartalmak közül generálják a találatokat.
Internetes keresők típusai
Internetes keresőknek kétféle típusa van.
- Keresőrobot-bázisú keresők – ebben az esetben automatizált keresőrobotok építik fel azt az adatbázist, amiben folyik a keresés, ilyen például a Google, Yahoo, Bing, Duck Duck Go.
- Épített adatbázis alapú keresők – ebben az esetben az adatbázist nem robotok építik, hanem emberek, jó példa a könyvtárak vagy a különböző árukereső oldalak, ahova regisztrálni kell, nem kerülnek be automatikusan az adatok.
Legnépszerűbb internetes keresők
A legelterjedtebb kereső az egész világon, Magyarországon a keresések több, mint 90%-a Google-n keresztűl történik.
A Google küldetése, hogy a világ információit rendszerezze és általánosan elérhetővée és felhasználhatóvá tegye.
A Google egyik alapeleve, hogy a felhasználó az első, és céljuk a legjobb felhasználói élmény nyújtása. Ennek érdekében adatot gyűjtenek a felhasználókról, ami lehetővé teszi, hogy személyre szabjanak szolgáltatásokat és megkönnyítsék az internetezést, de ugyanakkor aggályokat is felvet, mert visszaélésre ad lehetőséget.
Azt az elvet, hogy a Google számára a felhasználó az első, érdemes minden honlap tulajdonosnak szem előtt tartania, ha azt szeretné, hogy a Google sok látogatót küldjön a honlapjára.
A Google nem csak kereső, hanem számos egyéb szolgáltatása is van, mint például:
- Gmail
- YouTube
- Google Maps
- Android
A honlap tulajdonosok és keresőoptimalizáló szakemberek számára pedig elengedhetetlenek a Google alábbi szolgáltatásai:
- Google Adwords
- Google Analytics
- Search Console
Yahoo!
A Yahoo! a 90-es években a legnépszerűbb kereső volt, de mára már hátrébb szorult. Az USA-ban még mindig a harmadik a keresők között, Magyarországon kevésbé használják. A Yahoo!-nak is vannak egyéb szoltáltatásai, mint például e-mail, messsenger, hírek. Manapság a leginkább a hírportál jellege miatt látogatják az internetezők.
Bing
A Bing a Microsoft keresője és az egyik legfiatalabb, ennek ellenére folyamatosan növekszik, aminek a legfőbb oka, hogy a Windows operációs rendszerrel rendelkező számítógépekre, okostelefonokra, előre feltelepítik a Binget.
Duck Duck Go
A Duck Duck Go az egyik legjobban növekvő kereső, bár jelenleg még kicsi a részesedése. Érdekessége, hogy a keresési találatokat a saját keresőrobotjuk mellett egyéb források alapján állítja össze, például Wikipedia, Yahoo!, vagy Bing.
A Duck Duck Go abban is eltér a többi keresőtől, hogy az első oldalon 30 db találat szerepel, míg a többi keresőnél csak 10. Felhasználói szempontból én ezt kedvezőnek találom, mert egy gördítéssel sokkal több találatot látni kattintás nélkül.
A Duck Duck Go fő filiozófiája, hogy nem gyűjt adatokat a felhasználókról, nem tárolja a keresési előzményeket, leginkább ennek köszönhető, hogy egyre többen választják. Ezt az elvét igyekszik minél hangosabban hirdetni, és szembe állítja magát a Google-val.
Yandex
Yandex Oroszországban a legelterjedtebb kereső, ott többen használják, mint a világ legnépszerűbb keresőjét, a Google-t. A Yandex Oroszország mellett Belorussziában, Ukrajnában és Törökországban is jelentős piaci részesedéssel rendelkezik, és nem akar itt megállni, célja a nyugati piacokra is betörni.
Magyar internetes keresők
Bármilyen meglepő, de Magyarországon is fejlesztettek internetes keresőket, bár ezek nem igazán tudták felvenni a versenyt a kereső óriásokkal, és nem terjedtek el.
Néhány a magyar internetes keresők közül:
- Heuréka
- Kurzor
- SZTAKI kereső
- Bluu
- Szörcs
- Johu