Ebben a cikkben összeszedtem mindent, amit a SEO-ról tudni érdemes:

  • Mi az a SEO, mi a SEO jelentése?
  • Miért van szükség SEO-ra?
  • Hogyan járul hozzá a vállalkozás sikeréhez a SEO?
  • Mi köze a SEO-nak a kalapokhoz?

Kezdjük az elején!

SEO jelentése

SEO egy mozaikszó, a Search Engine Optimizer kezdőbetűiből tevődik össze. A Search Engine Optimizer szószerinti fordításban keresőmotor optimalizálást jelent, de a magyar nyelvben ezt a kifejezést nem használjuk.

A SEO jelentése magyarul keresőoptimalizálás vagy honlap optimalizálás.

A SEO jelenthet Search Engine Optimizer-t is, ami magyarul keresőoptimalizáló szakembert jelent.

Milyen a jó SEO szakember a Google szerint? Olvasd el itt!

Magyar nyelvben eléggé elterjedt a SEO kifejezés használata többféle formában, például “seózik”, “seós”, aminek leginkább az a fő oka, hogy a keresőoptimalizálás elég hosszú szó, sokkal egyszerűbb azt mondani, hogy SEO.

Mi az a SEO vagy keresőoptimalizálás?

A SEO vagy keresőoptimalizálás lényege, hogy egy adott weboldal bizonyos szavakra, kifejezésekre, az internetes keresők találati listájában minél előkelőbb helyen szerepeljen, ezáltal minél több az adott téma iránt érdeklődő ember látogassa meg a weboldalt.

SEO jelentése egyszerűen fogalmazva ha valaki rákeres a bicikli webáruház, bicikli vásárlás és hasonló szavakra az interneten, akkor a Te bicikli webáruházadat találja meg.

Maguktól is megtalálják a látogatók a honlapokat, miért van szükség SEO-ra?

A legtöbb internetező ha rákeres valamire, akkor általában csak az első oldalon lévő találatokra kattint, ami a Google esetében 10 találat.

Akármilyen témában készítesz honlapot, webáruházat, valószínűleg nem Te vagy az egyetlen, hanem rajtad kívül több száz, több ezer másik hasonló témájú honlap lehet, és mindegyik weboldal az első szeretne lenni, de legalább az első oldalon. Több százan pályáznak arra, hogy bekerüljenek az első 10-be.  Nagy a verseny a minél előkelőbb helyezésekért, nem véletlenül, hiszen a kattintások 2/3-át elviszi az első három találat, és a cég üzleti sikere múlhat azon, hogy mennyi érdeklődő, potenciális vásárló látogatja a weboldalát.

Jól mutatja ezt a SearchKing internetes cég  példája is, aki 75000 dollárt veszített, mert a weboldaluk hátrébb került a keresőben, ezáltal csökkent a honlapjuk látogatottsága és a cég bevétele.

Visszatérve a kérdésre, hogy egy honlapot megtalálnak-e maguktól a látogatók, a válasz az, hogy keresőoptimalizálás nélkül kicsi az esély. Mivel anyagilag sokat számít, hogy melyik honlap hogy szerepel a Google keresőjében, ezért a honlaptulajdonosok igyekeznek mindent megtenni, a minél jobb helyezésekért, aki meg nem foglalkozik ezzel, annak esélye nem lesz látogatókat szerezni a keresőből. Olyan, minta edzés nélkül akarnál olimpiát nyerni, miközben minden versenytársad egész nap edz.

Persze a honlapra látogatókat szerezni lehet más módszerekkel is, például hirdetéssel, de ott minden egyes kattintásért fizetni kell, ezzel szemben ha egy weboldal jól szerepel a keresőben, az ingyenesen szállítja az érdeklődőket, és hosszú távon stabil bevételt tud biztosítani a vállalkozásnak.

Hirdetések kontra organikus találatok

Fontos tudni, ha rákeresel valamire az interneten, akkor a találatok között szerepelnek fizetett hirdetések is (de nem minden esetben, témától függ), és organikus találatok is. Organikus találatok azok a találatok, amit a Google algoritmusa képez, fizetett hirdetések közé pedig gyakorlatilag bárki be tud kerülni. Pontosan emiatt a látogatók nagy része sokkal jobban bízik az organikus találatokban, mint a hirdetésekben, és hiába jelennek meg hirdetések, az organikus találatokra kattintanak.

hogyan lehet google keresőben előre kerülni

 

SEO és a Google

Nem véletlen, hogy ebben a cikkben is leginkább a Google-t emlegetem, mivel Magyarországon az internetezők több mint 90%-a a Google-t használja, ezért Magyarországon a SEO a Google keresőjére történik. Más országokban, például az Egyesült Államokban, más internetes keresők is elterjedtek, például Bing, Yahoo vagy Duckduckgo, ezért ott jobban figyelembe veszik a többi internetes keresőt is a weboldalak optimalizálásánál.

Az internetes keresőkről bővebben ebben a cikkben tudsz olvasni.

A SEO jelentése a gyakorlatban

Sokan még ma is azt gondolják, hogy a SEO annyit jelent, hogy megfelelő kulcsszavakat helyezzünk el minél többször a weboldalon. A 90-es években lehet, hogy ennyi elég volt a jó eredményekhez, de ma már ez kevés. A Google több mint 200 tényezőt vesz figyelembe a találati lista kialakításakor, tehát sokkal több mindent vesz számításba, mint csak a kulcsszavak, és folyamatosan változtatja, tökéletesíti az algoritmusát, hogy a felhasználók számára a legjobb találatokat tudja biztosítani.

A Google találati listáról bővebben ebben a cikkben tudsz olvasni. 

Tehát a SEO egy nagyon összetett módszert jelent, aminek csak egy része a megfelelő kulcsszavak használata, de például a kulcsszó túl gyakori használata már ronthatja az eredményeket. A SEO jelentésébe tartozik például az is, hogy a weboldal megfeleljen mind tartalmilag, mind technikailag a Google elvárásainak, a felhasználók számára releváns és érdekes tartalmat nyújtson, könnyen áttekinthető legyen.

Milyen a releváns tartalom? Olvasd el itt!

A SEO nem áll meg csak az adott honlap optimalizálásánál, mert léteznek úgynevezett “off page SEO” módszerek is, amelyek az adott honlapon kívül történnek, ilyen például a linképítés.

SEO és a kalapok: White hat & Black hat

Mivel sok pénz múlik azon, hogy egy adott weboldal hogy szerepel a keresőben, ezért szinte természetes, hogy megjelentek olyan technikák, amelyekkel megpróbálják a keresőmotorokat manipulálni, becsapni, hogy az adott weboldal előrébb kerüljön a keresési rangsorban. Ezeket a módszereket hívják “black hat” módszereknek. A Google természetesen igyekszik ezeket kiszűrni,  és a csalás észrevételekor ideiglenesen vagy véglegesen kitiltják az adott honlapot, mint ahogy a BMW Németország honlapjával is történt. “Black hat” technikákkal csak rövidtávú eredményt lehet elérni, és kérdéses, hogy megéri-e kockáztatni, hogy a honlapot tiltólistára tegye a Google.

A “white hat” módszerek, azon SEO technikákat jelentik, amiket a Google a jó weboldal optimalizálás részeként ajánl. A „white hat” SEO  annak biztosítását is jelenti, hogy a keresőben indexelt tartalom megegyezik a felhasználó által láthatóval. A lényeg, hogy a látogatók számára kell készíteni az oldalt és azt a keresőrobotoknak könnyedén elérhetővé kell tenni, nem pedig trükközni a keresők algoritmusával.

Ebből is látszik, hogy a SEO mennyire összetett dolog, és hogy  a SEO szakembereknek nagyon sok mindent kell figyelembe venniük, amikor egy weboldal keresőoptimalizálást végzik, és korántsem csak technikai beállításokról van szó, hanem sokkal inkább egy stratégiáról.

Olvass bővebben a SEO alapjairól itt!

Végezetül szeretném még elmondani, hogy a SEO a marketingnek egy fontos része, ami abban tud segíteni, hogy a honlapot minél több a téma iránt érdeklődő ember látogassa. Ami az első lépés, de még nem garancia a sikerhez, mert az érdeklődőkből vásárlókat kell csinálni!

Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Íratkozz fel a hasznos tanácsokat, híreket, és reklámot is tartalmazó hírlevélre!