Mi az a keresőoptimalizálás, mik a keresőoptimalizálás alapjai és miért éri meg a honlapunkat keresőoptimalizálni? Most megtudhatsz minden lényeges információt a keresőoptimalizálásról közérthetően.

  1. Keresőoptimalizálás jelentése
  2. Keresőoptimalizálás vagy SEO?
  3. Google keresőoptimalizálás
  4. Mi alapján rangsorol a Google?
  5. Keresőoptimalizálás alapjai
  6. Keresőoptimalizálás tippek
  7. Keresőoptimalizálás eszközök
  8. Keresőoptimalizálás fontossága

A keresőoptimalizálás jelentése

A keresőoptimalizálás azon tevékenységek összességét jelenti, amiket abból a célból végzünk, hogy egy weboldal az internetes keresők találati listájában minél előrébb kerüljön, és minél több a téma iránt érdeklődő látogató kattintson a honlapra.

Hétköznapi nyelven elmondva, hogy mi az a keresőoptimalizálás: ha medence építéssel foglalkozol, akkor ha valaki beírja a keresőbe hogy medence építés, medence építés árak, kerti medence építés és hasonló kifejezéseket, a Te weboldaladat találja meg és kattintson is rá.

Keresőoptimalizálás vagy SEO?

A keresőoptimalizálás angolul Search Engine Optimization, rövidítve SEO, ami szó szerint keresőmotor optimalizálást jelent, de magyarul a keresőoptimalizálás kifejezés vált elterjedté. Tehát a keresőoptimalizálás és a SEO ugyanazt jelenti, a keresőoptimalizálás kifejezés mellett a SEO-t is gyakran használják a magyar nyelvben.

Google keresőoptimalizálás

Számos internetes kereső létezik, mint például Yahoo, Bing, Duckduckgo, de Magyarországon a felhasználók több mint 90 %-a a Google-t használja, ha valamit meg akar keresni az interneten. Éppen ezért foglalkozunk Magyarországon Google keresőoptimalizálással, ami azt jelenti, hogy a Google irányelvei alapján készítjük a honlapokat, és végezzük a keresőoptimalizálást, mert az a cél, hogy a weboldalunk minél jobb helyen szerepeljen a Google találati listájában.

Mi alapján rangsorol a Google?

A Google a találati listát több, mint 200 tényező figyelembevételével készíti. A találati listát befolyásolja többek között a domain név, a honlap tartalma, a honlapra mutató linkek és egyéb közösségi média jelek száma, hogy milyen böngészőt használ a felhasználó (Chrome, Firefox, Safari stb), a földrajzi elhelyezkedés, a böngészési előzmények. Tehát a találati sorrend nem állandó, ha két ember keres rá ugyanarra a kifejezésre (kulcsszóra), ugyanabban az időben, eltérő eredményt kaphatnak.

A Google találati listáról bővebben ebben a cikkben olvashatsz.

Mivel a böngészési előzmények is befolyásolják a találati listát, ha sokat kattintasz a saját weboldaladra, akkor könnyen el tudod érni, hogy a saját gépeden a Te honlapodat mutassa elsőnek a Google, de ez nem jelenti azt, hogy másnál is első leszel. Ezért a Google helyezések ellenőrzéséhez érdemes külső program segítségét kérni. Erre az egyik legjobb, legegyszerűbb és ingyenes eszköz a Search Console, régi nevén Webmestereszközök, ami 90 napra visszamenőleg mutatja, hogy a weboldalunk milyen kulcsszavakra jelent meg és hányadik helyen.

Az alábbi képen láthatod, hogy mutatja a Search Console az adatokat, akár több ezer kulcsszóra. Ha jól van a honlap keresőoptimalizálva, akkor sok kulcsszóra fog első helyen szerepelni.

Search Console helyezések

 

Ezen kívül az egyes kulcsszavak helyezésének az alakulását is nyomon lehet követni, ahogy a lenti képen is látszik, hogy ez a kulcsszó a 8. helyről fokozatosan jött fel a 2. helyre az elmúlt 28 nap alatt.

Search Console helyezés alakulása

 

A Search Console regisztrációról ebben a cikkben tudsz olvasni.

Organikus találatok kontra fizetett hirdetések

Ha rákeresel valamire a Google-ban, nagy eséllyel fogsz hirdetésekkel is találkozni, amik a képernyő tetején jelennek meg. Az úgy nevezett organikus találatokat a Google a hirdetések alatt jeleníti meg. A különbség a kettő között, hogy a fizetett hirdetések közé bárki bekerülhet, aki kifizeti a hirdetés árát, de az organikus találatok közé csak azok, akiket a Google oda sorol.

hogyan lehet google keresőben előre kerülni

 

A keresőoptimalizálás lényege, hogy a weboldal az organikus találatok között szerepeljen minél előrébb.

A Google fizetett hirdetések kezelése (PPC – Pay Per Click) egy külön szakterület, bár sokan azt gondolják, hogy ez is a keresőoptimalizálás, SEO része, pedig nem az.

A keresőoptimalizálást és a fizetett hirdetések kezelését együttesen keresőmarketingnek (Search Engine Marketing – SEM) hívják.

Mi értelme a keresőoptimalizálásnak, ha fizetett hirdetéssel is előre lehet kerülni?

Fizetett hirdetésekkel is lehet sikeres üzletet csinálni, gyorsabban is lesz eredménye, viszont sokkal drágább, mint a keresőoptimalizálás. És nem megfelelő hirdetés beállításokkal rengeteg pénzt lehet elkölteni eredmény nélkül.

Ezen kívül sok felhasználó kifejezetten kikerüli a hirdetéseket, és direkt az organikus találatokra kattint, mert azokat tartja megbízhatóbbnak, hiszen a hirdetések közé bármilyen weboldal bekerülhet, de az organikus találatok meg csak olyan honlapok lehetnek, amiket a látogatók szeretnek.

Ha egy weboldal jól van keresőoptimalizálva, az a hirdetésekre is hatással van, kevesebb pénzből lehet kihozni egy kattintást. Miért jó még a keresőoptimalizálás, a linkre kattintva megtudhatod!

Keresőoptimalizálás alapjai

Szó volt róla, hogy a Google több száz tényezőt vesz figyelembe a találatli lista kialakításakor. Sok olyan tényező van, amire nincsen ráhatásunk, de van a keresőoptimalizálásnak három fő területe, amin tudunk dolgozni, ezek a keresőoptimalizálás alapjai.

Keresőoptimalizálás alapja 1. – Technikai SEO

A technikai SEO feladata, hogy biztosítsa, hogy a honlap a keresőrobotok számára is értelmezhető legyen. A keresőrobotok teljesen mást látnak egy weboldalból, mint a felhasználó, és attól még hogy egy weboldal emberi szemmel jól néz ki, nem feltétlenül jelenti, hogy a keresőrobotok számára is értelmezhető. Nem egy olyan esettel találkoztam már, ahol a keresőrobotok ki voltak tiltva a weboldalról, és a honlaptulajdonos meg nem értette, hogy miért nem jönnek a látogatók. Szerencsére ritkán van ilyen durva hiba, de sok olyan apró technikai részlet van, amik megnehezítik a keresőrobotok számára a weboldal értelmezését, a technikai SEO gondoskodik róla, hogy keresőbarát weboldalunk legyen.

google találati lista, így látja a google a honlapodat

Keresőoptimalizálás alapjai 2. – On-Site SEO

Az On-Site SEO a honlap tartalmi elemeit foglalja magában. Fontos, hogy végezzünk kulcsszókutatást, és a honlap tartalmát ezen kulcsszavakra optimalizálva készítsük el a SEO szövegírás szabályait figyelembe véve.

Keresőoptimalizálás alapjai 3. – Off-Site SEO

Az Off-Site SEO a honlapon kívüli keresőoptimalizálást jelenti, leegyszerűsítve a linképítés és közösségi média jelek. A Google algoritmusában fontos szerepet játszanak a linkek, minél több link mutat a weboldaladra, minél erősebb és releváns honlapokról, ez egy jel a Google számára, hogy jó a honlapod, hiszen többen is hivatkoznak rá. Hasonló a helyzet a közösségi médiával is, ha egy blog bejegyzést sokan likeolnak és osztanak meg, az szintén egy jel a Google számára, hogy értékes, az embereket érdeklő tartalom van ebben a blogbejegyzésben, ami érdemes arra, hogy elől szerepeljen a találati listában.

Keresőoptimalizálás alapjai 4 – SEO Stratégia

Én egy negyedik elemet is bele szoktam venni a keresőoptimalizálás alapjai közé, ez pedig a SEO stratégia. Fontosnak tartom, hogy a keresőoptimalizálás nem egy mechanikus dolog, egy jó SEO szakértőnek nagyon is kreatívnak kell lennie. Az alapok természetesen minden honlap esetében adottak, de az már a SEO stratégia része, hogy milyen kulcsszavakat választunk ki egy honlaphoz és milyen sorrendben célozzuk meg ezeket. Ez minden honlap esetében más, még akkor is, ha ugyanaz a témája mindkét weboldalnak. Ha nem így lenne, akkor csupa teljesen egyforma weboldal lenne az interneten.

SEO alapok

 

Felmerülhet a kérdés, hogy melyik a legfontosabb SEO elem. Mindegyik egyformán fontos, mert hiába van szuper tartalom egy honlapon, ha a Google nem indexeli, és hiába mutat sok link egy honlapra, ha két másodperc után elkattintanak a látogatók, mert nem jó a tartalom.

Keresőoptimalizálás tippek

A keresőoptimalizálás egy összetett feladat, de összeszedtem a 10 legfontosabb keresőoptimalizálási tippet, amikkel el lehet kerülni a leggyakrabban előforduló hibákat.

  1. Készíts kulcsszókutatást!
  2. Egy aloldallal egy kulcsszót célozz meg!
  3. Használd a kulcsszót az url-ben!
  4. Az url értelmes szöveg legyen, ne php kód, és ne legyen ékezetes! Példa a jó url-re: domain.hu/cikk-cime-kulcsszoval/
  5. Minden aloldalnak legyen külön title eleme, és tartalmazza a kulcsszót!
  6. A title H1 elem legyen, és ez legyen az egyetlen H1 elem az aloldalon!
  7. Az aloldalon használj H2, H3 stb. elemeket is, és ezek is tartalmazzák a kulcsszót!
  8. Minden aloldalnak legyen külön meta leírása (meta description) és tartalmazza a kulcsszót!
  9. A képeket is keresőoptimalizáld, a képek címe tartalmazza a kulcsszót és legyen kitöltve az alt text!
  10. Használj belső linkeket! Ha az egyik cikkedben érintesz egy olyan témát, amiről korábban már írtál, akkor linkelj a másik cikkedre!

Keresőoptimalizálás eszközök

Léteznek már keresőoptimalizáló szoftverek, amelyek úgy hirdetik magukat, hogy elvégzik helyetted a weboldal keresőoptimalizálását. Én ezekben az eszközökben nem hiszek, mert véleményem szerint a keresőoptimalizálás emberi kreativitást igényel, de vannak olyan keresőoptimalizálás eszközök, amik nagyban segítik a SEO szakemberek munkáját. Íme néhány ingyenes eszköz, ami nem csak a keresőoptimalizáló szakemberek, hanem a honlaptulajdonosok számára érthető és hasznos információkkal szolgálnak.

Keresőoptimalizálás eszközök – Google kulcsszótervező

A keresőoptimalizálás egyik legfontosabb lépése a kulcsszókutatás, amit a Google Adwords kulcsszótervezőjével lehet ingyenesen elvégezni. Meg lehet nézni pontosan, hogy milyen kulcsszavakra, kifejezésekre keresnek az emberek és hányan. Pontos adatokat annak mutat a kulcsszótervező, akik futtatnak fizetett Google Adwords hirdetést, de az ingyenes verzióban is lehet látni intervallumokat.

https://adwords.google.com/home/tools/keyword-planner/

kulcsszótervező

Keresőoptimalizálás eszközök – Search Console

A cikkben korábban már szó volt a Search Console-ról, ahol nyomon követhetjük, hogy a weboldalunk milyen kulcsszavakra jelenik meg a Google keresőben, hányszor, és hányan kattintanak rá. Ezen kívül számos egyéb hasznos információt találhatunk, például kijelzi a weboldal technikai hibáit, és így tudjuk, hogy mit kell javítani.

Search Console regisztrációról itt tudsz olvasni.

Keresőoptimalizálás eszközök – Page Speed Insights

Ez szintén a Google eszköze, ami elemzi a weboldal tartalmát, majd javaslatokat ad az oldal gyorsabbá tételéhez. Ha nagyon lassú egy weboldal, a látogatók nem várják ki, míg betöltődik és elmennek az oldalról. Ennek elkerüléséhez nyújt segítséget ez a keresőoptimalizálás eszköz.

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Keresőoptimalizálás eszközök – Mobilbarát weboldal

Ma már alapkövetelmény, hogy egy weboldalt mobilról is könnyen lehessen kezelni, egyre többen használják az internetet mobilról, és a Google számára is fontos szempont, hogy a honlap mobilbarát legyen.

Azt, hogy mobilbarát-e a weboldalad, az alábbi linken tudod ellenőrizni.

https://search.google.com/test/mobile-friendly?utm_source=mft&utm_medium=redirect&utm_campaign=mft-redirect

Keresőoptimalizálás fontossága

Azt gondolom, hogy a keresőoptimalizálás a legtöbb weboldal esetében nagyon hasznos, mert stabil látogatottságot tud biztosítani passzív módon. Ez azt jelenti, ha sikerül elérni, hogy a weboldalad az első oldalra, legjobb esetben első helyre kerüljön a Google keresőben, akkor minden nap fognak jönni a látogatók a honlapodra, akkor is ha nem csinálsz semmit. Egyszer kell dolgozni vele, és hosszú távon lesz eredménye. Az egyik weboldalam látogatottsága megduplázódott úgy a nyáron, hogy nem csináltam vele semmit, mert nem volt időm vele foglalkozni. A korábbi munka eredménye addigra érett meg. Ezzel szemben facebookról vagy hirdetésekből addig jönnek csak látogatók ameddig aktívan teszel érte, ha nem posztolsz egy hónapig, akkor nem fog jönni senki.

Bár a keresőoptimalizálás nagyban hozzá tud járulni egy vállalkozás sikeréhez, fontos kiemelni, hogy önmagában csak a keresőoptimalizálás nem elegendő a sikerhez. Ha nem versenyképes a termék vagy szolgáltatás, amint a honlapunkon árulunk, ezt a problémát a keresőoptimalizálás nem tudja megoldani. A keresőoptimalizálás arra jó, hogy érdeklődőket tereljen a honlapunkra, akikből még vásárlót kell csinálni.

Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Íratkozz fel a hasznos tanácsokat, híreket, és reklámot is tartalmazó hírlevélre!