Hogyan lehet elérni, hogy több látogató érkezzen a keresőből a blogodra, hogyan lehet a blogot keresőoptimalizálni? Egy ismerősöm indított egy gasztroblogot, és panaszolta, hogy elég kevés a látogatója, és szeretne ezen változtatni. Ezért meg akarja keresni egy barátját, aki ért a kódoláshoz, hogy a weblapon csinálja meg úgy a kódokat, hogy több látogatója legyen. Ezzel kapcsolatban a rossz hírem az, hogy nem létezik ilyen csodakód, amitől özönlenek majd a látogatók a blogra. A jó hírem viszont az, hogy vannak olyan beállítások, amit bárki el tud végezni, általában kódolási tudás nélkül is, amik segítenek több látogatót szerezni a blogodra a Google keresőből. Ezeket ismerheted most meg a Szájtátva gasztroblog példáján bemutatva.
Blog keresőoptimalizálás – 7 műkődő tipp
Tapasztalatom szerint sokan azt gondolják, hogy mivel naponta több millió ember használja az internetet, ha kiraknak egy cikket, a Google majd csak kidobja valakinek, és meg fogják találni a honlapot. Sajnos ez nem így műkődik, egy 2018-as felmérés szerint a weboldalak mindössze 9 %-ára érkezik látogató a Google keresőjén keresztűl. Azt is számításba kell venni, hogy azok az internetezők akik a Google keresőjét használják speciális módon viselkednek.
A legtöbb blog szolgáltatónak van egy kiemelt felülete, ahova kirakják a legjobbnak tartott cikkeket, a blog.hu-n megjelenő cikkek kikerülhetnek az index.hu-ra, a reblog.hu cikkei az origo.hu-ra. Viszont ezen portálok olvasótábora teljesen más, mint akik a Google keresőjét használják. Az index-et, origo-t, naponta több millió ember olvassa, akik már odaszoktak, és időnként felmennek megnézni van-e valami érdekes. Nekik nincsenek konkrét elvárásaik, megnézik a kínálatot, és ha valamelyik cikk felkelti az érdeklődésüket rákattintanak, de ez lehet bármi, recept, politikai elemzés, bulvár hír, nagyon sok minden.
Ezzel szemben aki a Google keresőjét használja, az konkrétan keres valamire, ott van a fejében, hogy mit akar látni. Aki rákeres arra, hogy túrós palacsinta mazsolával, azt csak a túrós palacsinta mazsolával érdekli, bármennyire is cukik a most született kisoroszlánok, vagy bármennyire is hasznos cikket írtál arról hogyan szedted ki a vörösbor foltot a ruhádból, őt nem fogja érdekelni, de még a gulyásleves receptje sem, és a túrós meggyes palacsinta sem, csak a túrós palacsinta mazsolával. Tehát a keresőből érkező látogatónak pontosan azt kell adni, amit ő keres, neki más nem lesz jó! De mire keresnek az emberek az interneten?
1.Kulcsszókutatás – azaz arról írj, amire keresnek az emberek!
A kulcsszókutatás, ami a blog keresőoptimalizálásának egyik legfontosabb lépése megadja a választ arra, hogy mire keresnek az emberek az interneten . A kulcsszókutatás során meg kell vizsgálni, hogy a témádban milyen szavakat kifejezéseket írnak az emberek a Google keresőbe, és ezekről a kulcsszavakról írni. Ha megnézem a Szájtátva blog bejegyzéseit, van jó pár olyan, ami nem kulcsszóra íródott.
Lehet, hogy nagyon ötletesen hangzik hogy ópium kocka vagy csibész kedvence, de ezekre senki nem keres rá az interneten. Arra viszont keresnek, hogy mákos pite, mákos süti, mákos kocka stb., de ezekre a keresésekre a Google nem fogja megmutatni az Ópium kocka receptjét.
A Szájtátva gasztroblog annyiból szerencsés, hogy olyan tartalmak vannak, amik jelenleg ugyan nincsenek kulcsszóra optimalizálva, de lehetnének. Sok olyan blog van, ahol olyan témákról vannak cikkek, amikre nem keresnek az interneten, lehet egy ilyen blog is sikeres, de a látogatói más forrásból fognak érkezik, nem a keresőből.
Elárulok most egy titkot, ezt a cikket a blog keresőoptimalizálásáról nem azért írom, mert kipattant a fejemből, hanem mert kulcsszókutatás során kiderült, hogy erre keresnek az interneten. 🙂
Hogyan lehet kulcsszókutatást készíteni?
A profi kulcsszókutatás összetett feladat, itt most három egyszerű tippet mutatok meg, ahogy megkeresheted, hogy milyen kifejezésekre keresnek a témádban.
1.Írd be a Google keresőbe a témát, amivel kapcsolatban kulcsszavakat keresel, majd görgess le a találati lista aljára, ahol a Google javasolni fog kulcsszavakat. Én csak annyit írtam be, hogy “mákos” és ezeket a javaslatokat kaptam.
2. Írd be a Google keresőbe a témádat, kattints valamelyik találtra, majd kattints vissza a találi listára, és meg fog jelenni egy “Mások ezeket keresték még” rovat további kulcsszavakkal.
3. Menj a keywordtool.io weboldalra, írd be a kulcsszót, és ki fogja dobni a kulcszó változatokat, amire szoktak keresni az interneten.
2. Keresőoptimalizáltan írj!
Ha kiválasztottad a kulcsszót, a SEO szövegírás szabályai szerint kell megírnod a cikket. A SEO szövegírás, vagy más néven keresőoptimalizált szövegírás annak a művészete és tudománya, hogy a honlapod szövege egyszerre legyen vonzó és értékes mind a látogatók, mind a Google számára. Próbáld magad annak a helyébe képzelni, aki beírja a Google keresőbe a kulcsszavadat, hogy ő mit kereshet, mire kíváncsi, és arra adj választ a cikkedben.
Ahhoz, hogy a Google is értse melyik kulcsszóra íródott a cikked, a kulcsszót szerepeltetned kell az alábbi helyeken:
- cikk címében
- cikk első bekezdésében
- H2, H3 címsorokban (gyakran kiemelés vagy alcím néven szerepel)
- a cikk szövegében
- a kiemelt kép nevében
- meta leírásban
SEO szövegírásról bővebben itt tudsz olvasni!
Ami a Szájtátva blogot illeti, egyik bejegyzés sincs keresőoptimalizáltan megírva.
3. Blog keresőoptimalizálás – Írj ütős meta leírást!
A meta leírás vagy meta description az a szöveg, ami a Google találati listában megjelenik. A látogatók ezt látják, és ez alapján döntik el, hogy melyik találatra kattintanak. A meta leírásról sokszor elfeledkeznek, mivel ez nem látszódik a weboldalon, viszont nagyon fontos szerepe van a blog keresőoptimalizálásában, ugyanis nagyban lehet befolyásolni vele az átkattintási arányt. Ezzel tudod meggyőzni a látogatókat, hogy a Te honlapodra kattintsanak, és ne a többire.
Ezen kívül ez a szöveg jelenik meg ha facebookon megosztod a cikkedet.
Milyen a jó meta leírás?
- tartalmazza a kulcsszót
- 120-150 karakter hosszú
- érdeklődést felkeltő, kattintásra ösztönző
Látogató szerző meta leírásról bővebben itt tudsz olvasni!
A Szájtátva blogon a meta leírások nincsenek megadva, ilyenkor a Google a weboldal szövegéből vesz ki valamit, és azt jeleníti meg. A látogatók csak ennyit látnak a találati listában a honlapból, és ennél a két példánál számomra az sem derül ki, hogy recepteket, iletve milyen recepteket fogok találni ezen a honlapon, így ezekre valószínű senki nem fog kattintani.
4. Blog keresőoptimalizálás – a képekről se feledkezz meg!
A Google képkeresőjét is nagyon sokan használják, receptek témakörében különösen. A pampuska.com gasztroblogomra a Google keresőből érkező látogatók 18%-a képkeresés alapján érkezik a honlapra.
A kép file nevét mielőtt feltöltöd a honlapra nevezd el a kulcsszóval. Tehát ne az legyen a file neve, hogy dsc0215.jpg, vagy ha stock fotót használsz hogy smiling_young_woman.jpg, hanem makos_pite.jpg.
Ezen kívül a képeknél van egy úgynevezett alt mező, ami a weboldal kódjában jelenik meg, és ami segít a keresőrobotoknak megérteni, hogy mi van a képen. Ezt a kép feltöltésénél lehet kitölteni, általában alternatív szöveg vagy beállítások mező, ahol meg lehet adni. Így néz ki a weboldal kódjában:
A Szájtátva blogon a képek nincsenek keresőoptimalizálva. A képek keresőoptimalizálásáról bővebben a linkre kattintva tudsz olvasni.
5. Okosan használd a kategória és címke oldalakat!
A kategória és címke oldalak, összefoglaló néven gyűjtőoldalak használata olyan területe a blog keresőoptimalizálásnak, amit kevesen csinálnak jól. Tapasztalatom szerint vagy nem használják, mert nem értik mire való, vagy rengeteg teljesen felesleges címke oldalt létrehoznak, amivel többet ártanak, mint használnak.
Ezekkel a gyűjtőoldalakkal rengeteg újabb kulcsszót lehet megcélozni, és még cikket sem kell írni hozzá, elég csak a már meglévő cikkeket betenni az adott gyűjtőoldalakba.
A Szájtátva blogon van több koreai recept, és egy gyűjtőoldal van létrehozva, ami így néz ki a találati listában.
Ez megint olyan, amire senki nem fog kattintani, ráadásul a “koreai” és “koreai ételek” külön kulcsszavak, ezt a gyűjtőoldalt pedig a “koreai ételek”-re kéne optimalizálni.
Végeztem egy kb. 5 perces kulcsszókutatást, és az alábbi kulcsszavakat találtam:
- koreai ételek
- koreai nemzeti ételek
- egyszerű koreai ételek
- koreai húsos ételek
- koreai sütemény receptek
- koreai leves receptek
- koreai tészta receptek
Ezekre mind lehetne gyűjtőoldalt létrehozni, ezáltal további kulcsszavakat lehet megcélozni. Ráadásul koreai ételek témájában nincs túl sok tartalom magyarul az interneten, tehát valószínű gyorsan a találati lista elejére kerülhetne a blog.
Mit ne csinálj a gyűjtőoldalak létrehozásánál?
- Szinonima szavakra ne csinálj külön gyűjtő oldalt, tehát ne legyen külön címke koreai ételek és másik koreai receptek névvel, ezek ugyanazt jelentik. Ha mindkettőt akarod használni, akkor legyen egy gyűjtőoldal “Koreai ételek, koreai receptek” névvel.
- Ne legyen olyan gyűjtőoldal, amiben csak egy darab cikk van!
- Ne legyenek olyan gyűjtőoldalak, amikben ugyanazok a cikkek vannak! Ez így duplikáció.
- Ne legyen gyűjtőoldal amibe az összes cikkedet belerakod.
- Csak olyan cikket adjál a gyűjtőoldalhoz, ami tényleg arról a témáról szól. Tehát ne tedd az almás pite receptjét a koreai ételek közé, csak mert az almás pite cikkben szerepel, hogy megkóstolta egy koreai ismerősöd az almás pitét és ízlett neki. Kattints a gyűjtőoldalra, nézd meg milyen cikkek vannak ott, és döntsd el, hogy az adott válogatás valóban ad-e egy plusszt tartalmilag.
6. Használj belső linkeket!
Belső linknek azt nevezzük, mikor a honlap egyik aloldaláról egy másik aloldalra tudsz kattintani. Ha ideáig jutottál az olvasásban, akkor feltűnhetett, hogy ebben a cikkben is már több korábbi másik cikkemre hivatkoztam. Ez hasznos az olvasó számára, ugyanis további információt talál egy adott témáról egy másik cikkben, így nagyobb eséllyel fog több időt tölteni a honlapomon, ami keresőoptimalizálási szempontból is előnyös.
A belső linkek számát azzal is lehet növelni, ha minden cikk végén van egy cikk ajánló a kapcsolódó cikkekkel, és ha az oldalsávban is szerepelnek a legújabb vagy legolvasottabb cikkek.
7. Off-Site SEO – azaz keresőoptimalizálni nem csak a honlapodon kell!
A blogod keresőoptimalizálásakor azzal is foglalkozni kell, hogy mi történik a honlapodon kívül. A Google találati lista kialakításakor azt is figyelembe veszi, hogy szerepel a honlapod a közösségi médiában. Ha sok like-ot, megosztást kapnak a cikkeid, sokan jönnek a honlapodra a közösségi médiából, az egy jel a Google számára, hogy szeretik az emberek a honlapodat és nagyobb eséllyel fogja jó helyre rangsorolni. Tehát regisztrálj a közösségi média felületekre, (facebook, pinterest, instagram) és oszd meg a cikkeidet.
Aminek még fontos szerepe van a blog keresőoptimalizálásában, az a honlapodra mutató linkek száma. Azok a honlapok, amikre több link mutat másik weboldalakról, azok jobban szerepelnek a Google találati listájában, mert úgy értékeli a Google, hogy ha sokan hivatkoznak rá, akkor biztos jó.
Bloggerként a linkek szerzésének egyik legegyszerűbb módja, ha vendég bloggerkedsz. Keress másik blogokat, amik kapcsolódnak a témádhoz, és publikálj náluk vendégszerzőként, amiből linkelheted a saját honlapodat, és engedd meg másoknak is, hogy publikáljanak a Te blogodban.
Blog keresőoptimalizálás összefoglaló
Ha követed a cikkben leírt keresőoptimalizálási tippeket, akkor a Google keresőből is meg fogják találni a blogodat, ami rendszeresen szállítja a látogatókat. Egy jól megírt kulcsszóra optimalizált cikk, ami a Google találati lista elejére kerül akár évekig is hozhat látogatókat minden egyes nap. Ugye ez nem hangzik rosszul?
Nagyon jó cikk :), jó a megfogalmazása, és a tartalma is. Én is végiggondolom még ezek alapján, hogy hol tudok még változtatni. 😉
Köszi! Örülök hogy hasznosnak találtad.